Didaktik der Biologie
print

Links und Funktionen
Sprachumschaltung

Navigationspfad


Inhaltsbereich

SHARP

„Simulation-based learning in higher education: Advancing research on process diagnostics and personalized interventions (SHARP)“

10.06.2025

An der Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) startet der Sonderforschungsbereich SFB-Transregio 419 „Simulation-based learning in higher education: Advancing research on process diagnostics and personalized interventions (SHARP)“ in Kooperation mit der Technischen Universität München (TUM).

https://www.en.mcls.uni-muenchen.de/research/sharp-initiative/index.html 

In vielen Praxisfeldern wie dem ärztlichen Handeln oder dem schulischen Unterricht werden zunehmend Kompetenzen erwartet wie kollaboratives Diagnostizieren oder komplexes Problemlösen. Der Sonderforschungsbereich SHARP untersucht, wie Simulationen gestaltet werden können, um diese Fähigkeiten systematisch zu fördern. Dabei spielt Künstliche Intelligenz eine Schlüsselrolle, um den Kompetenzstand zu ermitteln und Simulationen an individuelle Bedürfnisse anzupassen. Zudem wird erforscht, welche Fähigkeiten Hochschuldozierende benötigen, um personalisiertes, simulationsbasiertes Lernen effektiv in das Curriculum und ihre Lehrveranstaltungen zu integrieren, damit Studierende besser auf die komplexen Anforderungen der Praxis vorbereitet werden können.

„Wir erforschen die Bedingungen und Mechanismen des Erwerbs komplexer Fähigkeiten mit KI-unterstützten Simulationen“, erklärt Professor Frank Fischer, Inhaber des Lehrstuhls Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie der LMU und Sprecher des SFB. „Das Wissen, das wir in SHARP erarbeiten, hat Potenzial für Innovationen in der Hochschullehre und eine evidenzorientierte Praxis“ betont die stellvertretende Sprecherin Professorin Tina Seidel (TUM).

SHARP ist der erste Sonderforschungsbereich in der Bildungsforschung und will wichtige Grundlagen für Innovationen in der Hochschulbildung erarbeiten. Der SFB vereint die Fachrichtungen Medizin, Biologie, Chemie, Informatik, Mathematik, Physik, Erziehungswissenschaft und Psychologie. Neben LMU und TUM sind die Universität Augsburg sowie das Leibniz-Rechenzentrum beteiligt.

LMU Munich is launching the Collaborative Research Centre CRC-Transregio 419 “Simulation-based learning in higher education: Advancing research on process diagnostics and personalized interventions (SHARP)” in cooperation with the Technical University of Munich (TUM).

Many professional fields such as school teaching and medical practice increasingly call for skills such as collaborative diagnostics and complex problem-solving. The Collaborative Research Centre SHARP investigates how simulations can be designed to systematically foster these skills. Artificial intelligence will play a key role here in determining existing skill levels and adapting simulations to individual needs. In addition, the researchers will explore what skills university educators require to effectively integrate personalized, simulation-based learning into the curriculum and their classes, so that students can be better equipped for the complex demands of professional practice.

“We’re researching the conditions and mechanisms for the acquisition of complex skills using AI-supported simulations,” explains Frank Fischer, Chair Professor of Education and Educational Psychology (LMU) and spokesperson for the CRC. “The knowledge we generate in SHARP has the potential to drive innovations in higher education teaching and evidence-oriented practice,” emphasizes deputy spokesperson Professor Tina Seidel (TUM).

SHARP is the first Collaborative Research Centre in the field of educational research and plans to develop important foundations for innovations in higher education. The CRC unites the disciplines of medicine, biology, chemistry, information technology, mathematics, physics, pedagogy, and psychology. In addition to LMU and TUM, the University of Augsburg and the Leibniz Supercomputing Centre are involved as partners.